Blue mountains

3 juni 2012 - Katoomba, Australië

Wat is het hier vreselijk mooi. Katoomba ligt boven de 1000meter en in de stad zelf zijn de straten ook behoorlijk steil. De camping die we hadden uitgezocht ligt op loopafstand van de three sisters. Dus zodra de caravan staat gaan we direkt exploiren. Er zijn heel veel lookouts waar je al met de auto kan komen. Dat is wel iets voor de snelle toeristen die met een bus komen. Maar als je meer wilt zien kan je vanaf scenic world top naar beneden met een soort trein. Het is meer een  8 baan van 415 meter lang en de vertikale val is 206 meter. Je gaat 52 graden steil naar beneden. Je gaat door een natuurlijke tunnel van 80meter en voordat je het weet ben je al beneden.. Beneden is een planken pad gemaakt an 2 1/2 km die een rondje maakt door het bos beneden waar bijna geen zon komt. Het is er dan ook een stuk kouder als boven. Met een gondel kan je dan weer naar boven als je uitgewandeld bent. Er zijn heel veel wandelingen die je beneden kan lopen. Sommige zijn zo lang dat je er de hele dag over doet. Als je dan de laatste gondel of trein mist  dan kan je nog een trap oplopen van 1000 !!!!! treden dus je hoeft niet 's nachts in het koude donkere bos te blijven zitten. haha. Maar het hoogte punt waar alle toeristen voor komen zijn de 3 sisters. Voor de deur van scenic world staan de 3 "echte" zussen. Het verhaal gaat dat er 3 aboriginal zussen leefden in de Gundunggurra stam. Zij werden verliefd op 3 mannen van een andere stam. Zij mochten niet trouwen en omdat de mannen krijgers waren besloten ze om de zussen met geweld te ontvoeren.Een tribunaal dwong de cleverman om de vrouwen in steen te veranderen en zodra de oorlog voorbij was, zou hij ze weer terug toveren. Helaas werd de cleverman gedood en zodoendestaan de 3 rotsen er nog steeds.

Vanaf veel uitkijken heb je het mooiste uitzicht in het dal en over de achterliggende bergen. Omdat het 's nachts zo koud was duurt het even voordat de wolken zijn opgelost. Het is dan prachtig om te zien hoe de wolken laag hangen en dat wij er dan boven op keken. Een plaatje!

De allerlaatste lookout was misschien wel de mooiste. Sublime point. De vorm van de hoge rots liep in een punt van 10meter breed. Aan het eind van de punt keek je bijna 360 gr in het rond. .

Op de 1ste dag van de winter ( 1 juni) gaan we de Blue Mountains jammer genoeg verlaten. We gaan naar Goulburn  want zaterdag hebben we afgesproken met Fiona dat we Olivia komen ophalen. Zij wil zo graag nog 'n weekje logeren in de caravan .en wij vinden dat ook fantastisch,natuurlijk.  Op de weg naar Goulburn maken we mee dat de weg bijzonder steil is. We waren gelukkig gewaarschuwd zodat het niet een complete verrassing was, maar het was (alweer) een bijzondere ervaring. We reden ook nog over een rustige weg ,bijna geen verkeer, maar ineens was daar een geraas dat we dachten dat er een vrachtauto achter ons was. Maar het bleek een hercules vrachtvliegtuig te zijn dat zeer laag over ons heen vloog. Gisteren zijn we dus naar Canberra gereden waar het de hele dag regende. Vandaag was het hier droog en we hebben al een fijne dag gehad samen met Olivia.

1. E.van der Velden-Wijt:
    10 juni 2012
    Lida en Arie wat zien jullie veel zeg, en mooie dingen. Alles gelezen, fantastisch.
    Goede reis en groetjes Evelyne.
  2. Liesbeth Ammerlaan:
    16 juni 2012
    I went here in 1971 (on my honeymoon!) It looks as beautiful now as it did then!
    xxLiesbeth