great ocean road

5 december 2011 - Port Campbell, Australië

We zijn begonnen aan de great ocean road Het is een slingerweg langs de zuidelijke oceaan. Je moet geen haast hebben want er zijn erg veel stops waar je dan kan kijken over een schitterende blauwe zee. Wij hebben gelukkig geen haast want het zou jammer zijn om langs de mooie plekjes te rijden zonder iets te zien. Ik zal niet alle namen opnoemen maar de meest bijzondere waren wel de grotto.Daar konden we via een trap naar beneden en daar keek je door eengat in de rots naar de zee. Dan heb je de london bridge. Tot 1990 ongeveer zag de rots eruit als een brug maar ineens stortte het stuk in de zee dat met het land verbonden was.  Toen kon je nog als het niet te hard waaide erover lopen. Ik heb gelezen (of het waar is weet ik niet) dat een stel erover liep en op DAT moment waren zij net overgelopen en konden dus niet meer terug. Toen er hulp kwam met een helikopter was er veel pers opgetrommeld. Het stel had een buitenechtelijke relatie dus toen zij uit de helikopter stapten rende zij weg. Nog een bijzondere plek is the Loch Ard Gorge.  In 1878 is de clipper Loch Ard op de rotsen gelopen. Alle opvarenden zijn verdronken behalve 2 jonge mensen van 18j. Het meeste van de kust is 75meter hoog dus daar klim je niet direkt aan land. Maar hier op deze plek is een klein strand en daar zijn ze aangespoeld. Zij is in een grot blijven wachten en hij is hulp gaan halen. Men heeft hier op deze plek nu een trap gemaakt zodat deze plek bereikbaar is voor de hordes toeristen. Wij vinden het een bizar idee dat wij op deze plek zijn geweest waar toen zoveel schepen op de rotsen zijn vergaan.

De meest bekende uitkijk zijn wel de 12 apostelen. Wij hadden deze rotsen al eerder gezien in 1998. Het is nog steeds spectaculair maar voor de vele toeristen is er nu een groot parkeerterrein gemaakt en een tunnel onder de great ocean road. door.

Deze kust wordt de scheepswrakken kust genoemd maar echte wrakken zijn er niet te zien. We hadden wel uitgevonden dat er een enkel anker op het strand te zien zou zijn. Vandaag hebben we veel moeite hiervoor gedaan om er te komen.  Eerst na het ontbijt vanaf de camping de adventure walk gelopen. Daar moesten we een trap voor op en zo kwamen we bovenop de rotsen en daar kon je de wandeling dan doen. Weer terug bij de caravan hebben we de auto gepakt en gingen op weg. Onverwachts kwamen we bij een uitkijk de Gipson steps en daar konden we ook al via een trap helemaal naar het strand.  En elke keer is het uitzicht weer geweldig mooi.  Daarna weer verder naar de ankerplek. Vanaf de ocean rd ineens rechtsaf het bos in. Eerst was de weg nog aardig maar deze werd steeds slechter. Grote putten en kuilen. hobbel de bobbel. Toen nog een verkeerde weg maar uiteindelijk was daar weer een TRAP. Nu 366 treden en naar beneden gaat nog wel maar naar boven is zwaar. Het was laag water en na 1 km zagen we een anker en 750 m daarna nog een. Wat een schitterende plek. we zijn een aantal uren gebleven maar je moet maken dat je weg bent als de vloed opkomt. Vanweg de harde wind waren de golven hoog maar dit maakte het zo spectaculair.

Uiteindelijk moesten we de trap dus weer op en we hebben berekend dat we vandaag zo'n 1000 treden op en af zijn gegaan.