midden in het bos

31 januari 2012

4 dagen zijn we in Mt.Field Np. Een groot ongerept regenwoud.    Bomen van 80 tot 100meter steken loodrecht de lucht in.     Het caravanpark ligt langs een snel stromende rivier en midden in het bos. 's nachts hoor je hier geen verkeer. Alleen nieuwsgierige dieren die iets anders willen dan gras. Pademelons (dat is een klein soort kangoeroe) en possums hoor je rommelen onder de caravan. Vooral possums zijn heel nieuwsgierig. Er is gezien dat possums ritsen open kunnen maken, dus een grote backpack wordt leeggehaald door de possum.

o.l.v. een ranger zijn we om half 8 het bos in gegaan. Hoe donkerder het werd hoe meer possumswe zagen. Dit zijn nachtdieren. Het werd gewoon druk  in het bos. Toen het helemaal donker was geworden liepen we door een soort tunnel van bomen. Daar hadden ze gelukkig een houten railing gezet . Je kon de railing vasthouden en dan een aantal meters lopen. Je zag geen hand voor ogen. In de "tunnel" hebben we glimwormen gezien. Honderden kleine lichtjes. Heel bijzonder.  De avond daarna zijn we met ranger Benjamin op zoek gegaan naar de platypus. Dit bijzondere dier laat zich bijna nooit zien. ze leven in het water, hun woning is in lange gangen onder water en er zijn maar 'n paar plekken waar ze voorkomen. We moesten op onze tenen lopen naar en langs het water en we mochten alleen fluisteren (zien jullie het voor je?) Met ons 8en door het donker wordende bos. Het was dan ook heel bijzonder dat wij allemaal een glimp hebben opgevangen van 1 platypus. Jammer genoeg begon het te plenzen en arie en ik zijn daardoor als eerste afgehaakt en naar de caravan gerend.

Dit bos gebied heeft heel veel moois te bieden, zoals naar verschillende watervallen lopen hier vlakbij. Zo"n 90 km verder is een stuwdam. Er loopt 1 weg  dwars door het bos over heuvels en bergen. Aan het eind van deze weg houdt het gewoon op. Het bos loopt 140km door totaan Strahan (aan de westkust) maar is gewoon ondoor dringbaar. De gordon dam is in 1974 geopend . Tussen het Lake Gordon en Lake Pedder is een kanaal gegraven van 2700m .Deze gigantische plas water wordt tegen gehouden door de dam van 140meter hoog. Spectaculair.

Ongeveer halverwege op de weg door het bos staat een armoedige tent van zeilen. Een actiegroep huist al 5 jaar!!!! in dit tentenkamp om het bos te redden tegen het kappen van bomen. Iedereen die voorbij komt mag binnenkomen om hun verhaal te horen. De gang waar de houthakkers waren begonnen met kappen daar hebben ze hun tenten gebouwd. Met een soort gracht ernaast zodat de bulldozers er niet meer doorkonden. Er is veel publiciteit geweest (en nog steeds). Vandaag was het een koude dag 6-10gr en als je zag hoe de jongelui erbij zaten. 2 banken zo dicht mogelijk bij het kampvuur gezet. De regen kon overal langs de zeilen stromen. 24uur staat een zwarte ketel op het vuur met water. We mochten rondkijken en kwamen in het slaapgedeelte. Pure armoe alles open en buiten. Hier kan ook een kampvuur aangemaakt worden, maar dan moet je niet de wind recht in je gezicht hebben. Alles onder de rook. Na een halfuur voelden we ons al als een gerookte makreel. We hebben 3 jongelui ontmoet en hun handen waren zwart . De voorraad eten zat in grote olievaten met daarop een steen, want daar kwamen 's nachts ook de possums op af.