vroeg in de ochtend

26 november 2011 - Mount Gambier, Australië

Zondagmorgen om half 6 loopt de wekker af. Arie gaat vissen aan het strand hier vlakbij. Van die wekker is een grapje want die hebben we niet. We worden vanzelf wakker van het orkest vogels. Alleen het starten van de auto klinkt als kanonschoten want het is hier in Nelson de rust zelve. Er staan maar 5 caravans en de mannen zijn visliefhebbers en zij zitten 's morgens vroeg naar het water te staren of de vis al wil bijten. Als ik hier over de heg heenkijk zie ik de Glenelg rivier rimpelloos voor me liggen. Als ik iets hoger zou kunnen staan kijk ik over een duin en daarachter ligt de oceaan. Je kan de zee wel horen. Arie zit aan de zeekant want hij wil haaien vangen.

Gistermorgen waren we ook al zo vroeg. Om 8uur liepen we op het strand, want we hadden vanuit een uitkijk in de verte iets gezien wat op een scheepswrak leek. Zoiets vinden we erg spannend en zoals gezegd om 8 uur begonnen we aan de wandeling. Ook een voordeel als je zo vroeg bent dat we direkt al kangoeroes tegen het lijf liepen. Het had 's nachts geregend en alles zag er groen en fruitig uit . Na 1 uur flink doorlopen kwamen we bij het wrak. Het bleek een rots te zijn, maar in mijn fantasie zie ik er een schip in dat 150jaar geleden op dit rif is gelopen. Er lag 1 zeehond te slapen en we dachten dat hij dood was, maar toen A hem wilde helpen om in de zee te komen was hij in 2 tellen van de rots af.

Vrijdag zijn we naar Mount Gambier geweest. Dat is beroemd om een vulkanische krater (blauwe meer) Het kristalheldere water heeft een mooie blauwe kleur. Hoe feller de zon hoe blauwer het water. De omtrek is 5km en men schat dat het 70m diep is. Heel de stad wordt voorzien van drinkwater uit dit meer. Min of meer daarnaast is nog een groot meer maar dit heeft niet de blauwe kleur. Het ligt in een heel groot mooi park waar je wel 1 dag kan verblijven. Het zou fijn zijn om daar te wandelen met de NW club. (dus..........als jullie willen komen, breng de stokken mee)

We hebben ook nog 2 tuinen bezocht die verzonken zijn in een grot. De umpherston sinkhole is vroeger een grot geweest maar het "plafond" van de grot is ingestort en op de bodem terecht gekomen. Zodoende kijk je nu naar beneden in een groot gat en daar ligt een prachtige tuin.

Na de strandwandeling naar het "wrak" hebben we een cruise gemaakt over de glenelg river. Deze rivier is 440 km lang dus we hebben maar een klein stukje bevaren. 2uur. Langs de oever zie je kleine boothuisjes . Vaak hebben ze een opknapbeurt nodig. Het was wel grappig dat we langs een bord kwamen dat aangaf waar de grens ligt van S.A en Victoria. Nelson ligt maar 5km van de grens van SA. We zijn dus nu in Victoria en hebben de klok weer een half uur verzet. Het tijdverschil met Ned. is nu 10uur later .  Bij de cruise werd er steeds duidelijk bij gezegd. we vertrekken om 1uur VICTORIA time. Mensen uit MG zouden bijv een half uur te laat komen. ingewikkeld he.