Bendigo

19 maart 2012 - Bendigo, Australië

In 1851 kwamen er in Bendigo veel mensen wonen omdat er goudrijke aarde was ontdekt. Zodra de eerste goudvelden waren uitgeput, werden er mijnschachten gemaakt. Bendigo werd het grootste goudveld ooit en had de diepste mijnen ter wereld. Hier werd dus veel geld verdiend. Dat is nog te zien aan de mooie kerken en het stadhuis en bijv. het gerechtsgebouw. Ook vele chinezen kwamen hier toen werk zoeken in de mijnen. De nazaten wonen hier nog steeds en worden erg gewaardeerd voor hun harde werken. Het gouden drakenmuseum staat te pronken in Bendigo als eerbetoon aan de chinezen.

Hier in Bendigo is ook goed te zien dat het sporten in het algemeen erg wordt gestimuleerd. Grote zwembaden, cricket- en football velden en er is een tenniscomplex met 30 !! banen.

Na Bendigo was het 230km rijden naar Mansfield, waar we nu zijn. the high country. Vandaag zijn we de Stirling Berg opgereden. Vanaf Sawmill settlement werd de weg een gravelroad en dat bleef zo 41km tot aan de top. Een en al slingerweg en naast ons de afgrond die steeds dieper werd hoe hoger we kwamen. In de verte lagen nog meer bergen en dat is o.a Mt.Buller Alpine village wat een ski gebied is en ligt op een hoogte van 1805m.     Het was voor ons vreemd om langs de weg 3x een bordje te zien waarop stond dat men sneeuwkettingen om moet doen.  En een zaak waar je ski's  kan huren.

Eindelijk na 40km kwamen we aan de top en daar ligt Graigs Hut. In een weiland met bloemen en een uitzicht naar achterliggende bergen en bossen. De naam van Graigs Hut zegt jullie alleen iets als je de film hebt gezien: the man from snowy river.  Een mooie natuurfilm die hier is opgenomen . Wij konden ons goed voorstellen dat hier kuddes paarden opgejaagd werden door vee drijvers die de groep wilden vangen.           Op de terugweg zijn we nog eenzijweg van 5km ingereden om de Bindaree watervallen te zien. Dit was wel apart omdat we konden lopen tot ACHTER de waterval. Dit was een mooi gezicht.

Nou lieve mensen ik heb mijn best weer gedaan voor vandaag en doe er nog wat foto's bij.

Tot de volgende keer.