heel bijzonder

18 oktober 2011 - Alice Springs, Australië

Gisteren in de school of the air geweest, wat heel bijzonder was. Dit bestaat inmiddels 61jaar en zo'n 55jaar hebben kinderen in the outback les gehad via radio en zender. De laatste jaren is ook hier de computer om de hoek komen kijken. Het grootste klaslokaal in de wereld beslaat 1.300.000km (vierkante km) Alice springs is voor centraal australie. De leerling die het verste wegwoont is 1009km ver. en de school voorziet elke leerling van alle apparatuur wat te maken heeft met sateliet en computer tot een waarde van $ 10.000-$15.000,/=- Alles moet worden teruggegeven aan het eind van de schooljaren. Als bijdrage van de ouders wordt 300,- p.j gevraagd. Het is heel apart om te zien hoe een juffrouw les geeft via de pc en de kinderen kijken op afstand mee en moeten ook huiswerk doen. 3x per jaar wordt een week georganiseerd dat alle kinderen naar Alice springs komen zodat ze de gezichten kunnen zien die ze via de lessen kunnen horen. En dan doen ze spelletjes en wedstrijden wat de Ned. kinderen het hele jaar op school allemaal meemaken.

Vandaag hebben we de solar auto's van dichtbij kunnen bewonderen.

Er wordt hier heel weinig reclame voor gemaakt maar 1x in de 2 jaar is er een race van Darwin naar Adelaide met zelfgebouwde auto's met zonnepanelen erop. De bestuurder zit heel benauwd in een piepklein hokje waar het 40gr wordt. Het Ned. team heeft al 4x gewonnen en pas 2 dagen geleden hoorden we dat er een controle post zou zijn hier in Alice springs zo'n 200m van onze caravan plek.We waren direkt enthousiast om te gaan kijken en om half 10 zaten we er al. Er waren precies 4 Ned. toeschouwers en dat waren jan en jannie uit twente en wij samen. J en J reisden met hun zoon mee uit het team twente. Na uren wachten kwam Japan als eerste en 20min daarna het Ned team van Nuon.(delft) Het hele team kwam er snel bij om de hele bovenkant op te lichten zodat de bestuurder uit kon stappen . De panelen werden natgehouden met een sproeier. e.e.a. werd bijgewerkt en na foto's en intervieuws werd de race weer voortgezet. Het twente team kwam als 6e aan maar hopelijk halen ze nog wat kilometers in voordat ze bij Adelaide zijn. Als het 5uur is moet iedereen stoppen om de volgende dag weer verder te gaan.

dus arie en ik hebben weer 2 bijzondere dingen gezien.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. hedy doumenis-groeneveld:
    22 oktober 2011
    Hi Lida,
    ik vond het verhaal over de school heel bijzonder, dat kunnen wij ons, in dit kleine landje helmaal niet voorstellen. Leuk dat je die auto's hebt kunnen bewonderen. Zo zie je maar weer, wij vinden het geweldig en daar hoor je er praktisch niets over.

groetjes
    hedy