coober pedy

8 november 2011 - Coober Pedy, Australië

Maandagmorgen om half 8 reden we al weg van Uluru. We hadden een flinke rit voor de boeg. Om deze tijd was het 22gr  met een strakblauwe lucht. In Erldunda getankt en toen was het al 10graden warmer.Om half 1 waren we bij de grens van zuid-austr. en daar stonden waarschuwingsborden dat je al het fruit en groenten wat je bij je had in de vuilnisbak kon gooien.  Nou dat vinden we zonde dus we hebben een net sin.app. aan een stel gegeven die naar het noorden reisden. De mandarijnen en kiwi's hebben we in de auto opgegeten want 180km later zou er weer controle zijn.  Bij het passeren van de grens was het ineens 1 uur later zodat wij nu weer dezelfde tijd hebben als bij Fiona.

Zover we konden kijken waren er witte schapenwolken en het werd steeds heter. We waren al 2x een roadhouse gepasseerd waar we bij nader inzien niet wilden overnachten. Totaal nergens schaduw. Daarom hebben we deze dag maar doorgereden in de airco. Buiten de auto was het toch veel te heet. Toen kwamen we in de buurt van cooper pedy. We konden het zien aan de heuveltjes waar al was gezocht naar opaal. Hoe dichter naar de stad hoe meer heuvels .

vandaag hebben we de stad gezien, nou ja het is eigenlijk 1 hoofdstraat en een paar zijstraatjes . Vanwege de hitte wonen er veel mensen onder de grond. We zijn in een ondergrondse kerk geweest, 1 boekenwinkel, een winkel met een mijn erbij. Daar hebben we een rondtour gemaakt met ons 2en. Wat een vreselijk oord. Dat er mensen zijn die hier willen wonen. De meeste mensen leven hier van de opaal maar nu we gezien hebben hoe je dat moet vinden en uithakken. brrr

Op het blaadje van de camping staat geschreven dat de bomen die hier staan NIET natuurlijk zijn gegroeid. Voor elke boom hebben ze een gat moeten uithakken( met de drilboor). Daar is de boom in gezet en moet met de hand altijd water krijgen want die wortels gaan niet door de rotsen heen.

Het zwembad op de camping is wel een uitvinding!!!!!! Deze is in een watertank. grappig toch.