Marysville

25 maart 2012 - Marysville, Australië

We vertrokken 5 dagen geleden uit Mansfield met de bedoeling om naar Healesville te rijden. Arie wilde besl ist door het dorp Marysville om te kijken hoe dit er nu uit zou zien. Nu 3 jaar geleden stond een groot deel van Victoria in brand. De grootste bosbranden die Australie ooit heeft gehad. Het dorp ligt in een dal omringt door bergen. Het vuur kwam met grote snelheid door het dal en van de huizen was niets meer over. De bossen waren zwartgeblakerd en mensen en heel veel dieren waren omgekomen.

Nu 3 jaar later reden wij het dorp in en gingen eerst eens langs de VVV. We kregen zoveel informatie over wat er allemaal te zien is dat we de caravan op het enige caravanpark hebben neergezet en we zijn hier nu al 5 dagen. 2/3 van de huizen zijn al opnieuw opgebouwd en de rest is in aanbouw. Dezelfde middag zijn we in een tuin geweest waarin heel veel bijzondere beelden staan. Tientallen beelden waren ook door de brand verwoest maar het meeste is alweer hersteld. Op de een of andere manier voelt dit dorp heel vredig aan. Heel bijzonder.  Als we met de auto de berg opgaan en uitkijken over het dal dan is het een vreemd gezicht om heel veel dode bomen te zien staan. Uiteindelijk zullen ze met een zware storm wel omvallen. Tijdens onze wandelingen dwars door de bossen zien we ook weer veel nieuw groen . Mooie paddestoelen zien we dan weer op de dode (verbrande) bomen. Het is herfst geworden en soms hebben we regen. Als we dan door het bos lopen moeten we wel steeds opletten of er geen bloedzuigers aan onze kleding en schoenen hangen.Er was er 1 aan mijn pink blijven hangen en die had mij half leeg gezogen. brrrrr

Gisteren werd hier een soort fancy fair gehouden met muziek en modelboten in de vijver. Ze wilden ook iets doen om geld op te halen voor de kleuterschool hier in het dorp. Daarom hadden ze een bad eendjes race ge"organiseerd. Voor $2,- kon je een eend adopteren. Op de onderkant stond een nummer.  Precies om 3uur werden er zo'n 2000 eendjes in de snelstromende rivier gegooid. 200meter verder was een lint over het water gespannen en de eerste 3 eenden hadden prijs. Het was een bijzonder leuk gezicht om al die gele eenden te zien dobberen . Een aantal kinderen liepen spontaan het water in om alle eenden weer te verzamelen,toen de race was afgelopen.