Walhalla

30 maart 2012 - Sale, Australië

Ja, we zijn in Walhalla geweest. Een piepklein gehucht tussen de bergen geklemd. In de jaren 1880 was het een grote stad omdat er goud werd gevonden. Toen is er een trein gekomen om al die personen en vracht te vervoeren. Toen in 1914 de grootste mijn werd gesloten trokken de meeste bewoners weg en de trein raakte in verval. Tegenwoordig is het een trekpleister geworden voor de toeristen. De rails loopt langs de voet van de berg, langs een snelstromend riviertje. We zien een eenzame goudzoeker met laarzen in het water staan in de hoop nog iets van goud te vinden.  Er staan nog wat gebouwen uit die tijd waaronder het postkantoor. De buitenkant is al opgeknapt maar binnen moet er nog veel worden gedaan. Op de schoorsteen stond een mooie klok die verdwenen was eind 1800. Iemand die in Melbourne bij een antiquair was zag de klok staan en maakte de bewoners van Walhalla hierop atttent. Zij hebben de klok met geld van sponsors weer teruggekocht en nu na 119 !! jaar staat hij weer te pronken op de schoorsteen .Leuk verhaal toch?

De volgende dag zijn we naar de Thompson dam gereden. Dit is een gigantisch stuwmeer met water voor de bewoners van Melbourne.De laatste 2 jaar is er veel regen gevallen en is het meer weer bijgevuld. De 10jaar daarvoor is het zo droog geweest dat het waterpeil akelig laag was. De dam zelf is 1325m. lang en 166m. hoog. Er loopt een tunnel van het upper yarra reservoir naar dit reservoir van 34,7 km. Dus er kan een aardige plas water in.     Toen we hier waren uitgekeken wilden we via een rondweg naar Walhalla. Deze weg was maar 24km maar het zou wel ruig worden. De weg was de breedte van de auto en daarnaast nog 20cm aan beide kanten. Tegenliggers waren niet welkom. (die hebben we ook niet gezien). Aan de ene kant de berg/rots waar vele keren kleine instortingen te zien waren en de andere kant van de weg de afgrond. We hebben 2uur over die 24km gedaan maar we vonden het leuk en het uitzicht fantastisch.

En vanuit de bergen zijn we sinds vandaag weer eens aan de zee (Tasmanzee) We staan in Seaspray en het strand is op loopafstand van de caravan. Arie wilde zo graag weer eens gaan vissen. Met het opkomende water heeft hij direkt de hengel uitgegooid en warempel !!!!!!!!!!! ik was nog niet klaar met dit stukje schrijven en daar komt Arie met een zalm van 70cm. Zie foto.

Tot de volgende keer.

1. Wim:
    30 maart 2012
    eet smakelijk !!!!.

groetjes,

Wim
  2. Wim:
    31 maart 2012
    heb je nog goud gevonden in de oude mijn????

Wim