Ongerept

19 december 2011 - Cradle Mountain, Australië

Na 2 dagen Devonport gaan we Tasmanie eigenlijk pas in. Onze indruk is wild en ongerept. Eerst rijden we nog langs de kust en hier zien we de heuvels bedekt met grote vakken met bloemen. Het lijkt wel gipskruid.  Dan slaan we linksaf de A 10 op en deze weg is bijzonder slingerend en hoog en laag. We moeten maar 230km naar Strahan maar we rijden er 4 1/2 uur over. De weg is smal en de meeste tijd kunnen we niet harder dan 40km p,u, Het is allemaal bossen waar we doorheen rijden en we kunnen nergens stoppen. Als er dan eindelijk een parkeerplek komt waar je ook nog even 'n wandeling van 15min kan maken naar een gorge is dat een mooi moment om even de benen te strekken en 'n kop koffie te maken. Strahan ligt bijzonder afgelegen en als het hier vriest dan zijn de wegen onbegaanbaar dus zijn ze afgesloten van de rest. De dichtsbij zijnde plaats is 40km verder. Als de caravan staat gaan we direkt voor de volgende morgen een cruise bespreken.

De boot vaart over de Macquarie harbour (2x zo groot als de haven in Sydney) Als we op de boot zitten krijgen we nogmeer een indruk van ongereptheid. Heel veel water met daarom heen bergen en bossen die echt ondoordringbaar zijn.  We varen eerst naar Macqarie heads. Als je daar doorheen bent ligt daar de zuidelijke oceaan. 200jaar geleden kwamen door deze nauwe opening de schepen met engelse gevangenen. Soms hadden ze alleen maar 1 brood gestolen omdat ze honger hadden maar deze plek in Tasmanie was net ontdekt en ze hadden mensen nodig om alles op te bouwen. Dus deze opening werd door de gevangenen al snel de hell s gate genoemd. Zij werden afgezet op Sarah's eiland waar ontsnappen onmogelijk was.Dit eiland ligt in de Gordon river. Vanaf hells gates vaar je de hele lengte van de macquarie harbour over en daar ligt het eilandje sarah.  Wij zijn op het eiland geweest en kregen een rondleiding door een gids die het als een soort toneelstuk opvoerde. De ruines waren er nog te zien.  En alles zo afgelegen en ondoordingbaar.Alleen met 'n bootje kan je ergens komen. Weer terug op de boot voeren we naar een plek waar we weer aan land konden. Je liep daar door een stukje regenwoud waar we ook weer tekst en uitleg kregen. Hier moet je ZEKER zorgen dat je de boot niet mist als het tijd is, want dan kom je er nooit meer weg.  We hebben nog een heerlijke lunch gekregen aan boord en wat het weer betreft enorm geboft. De hele dag zonnig en droog.

Dat is een heel verschil met vannacht want de regen kwam met bakken uit de hemel.

Vandaag zo nu en dan een bui en daarom hadden we bedacht om naar Queenstown te gaan.

Morgen gaan we naar de Cradle mountains en we zijn benieuwd of we daar internetverbinding zullen hebben. Als jullie voor kerstmis niks meer van ons horen dan wensen we iedereen fijne kerstdagen.

1. nel de jonge:
    15 januari 2012
    O jee, ben het lidarie e-mail adres kwijt.
    Heb wel een kaart gestuurd met kerst,naar lidafunmail, maar is die aangekomen?

groetjesw Nel