verandering in de natuur

5 september 2011 - Undara, Australië

Sinds Cooktown is er veel veranderd in de natuur. In Atherton hebben we 2 nachten op een hele mooie camping gestaan met heel veel bomen en bloemen. Zelfs orchideeën in trossen. In deze omgeving is het lake Tinaroo waar we helemaal omheen zijn gereden (30km). Dit is al leuk om te doen maar er waren 2 bijzondere bomen te bewonderen. de cathedral fig. deze boom is 42meter in de omtrek en heeft ong de hoogte van een flat van 5 verdiepingen. Een paar kilometer verderop is de curtain fig dat er uitziet als een kamerbreed gordijn. We hebben de dag maar volgereden om langs 3 verschillende watervallen de gaan. De dag daarna reden we met de caravan verder naar het westen maar eerst moesten we het atherton tableland uit en dat moet door de bergen en slingerwegen zodat we met 40km per uur niet echt konden opschieten. (maar je ziet wel meer ) Het was direkt te merken dat na de groene heuvels/bergen het landschap veranderde in droog en geel/rode aarde. De kreken en rivieren zijn meestal zonder water. De temperatuur loopt op naar 33gr. De zg hyw. wordt 'n eenbaansweg en als je dan achter een roadtrain zit(53meter lang)  die met 30km per uur een heuvel opkruipt dan ben je blij als je er deze eindelijk kan inhalen.

We komen aan in Undara NP Dit ligt 15km van de weg af in de bush en daar hoor je dus totaal geen verkeerslawaai. We zijn hier heengegaan omdat we naar de lavatunnels willen. Deze zijn alleen met een gids toegankelijk dus 's morgens om 8uur stonden we klaar en hadden 'n kleine groep van 9pers. Met een bus eerst 20min rijden  en dan zie je regelmatig kangoeroes.De lavatunnels zijn grote indrukwekkende tunnels met afzonderlijke kamers die tot wel 160km doorlopen.De tunnels ontstonden doordat lava uit de vulkaan Undara stroomde door rivieren en geulen naar de Golf in het noordwesten.De tunnels zijn wel 19meter hoog. We zijn in 2 tunnels geweest waar je de in- EN de uitgang kon zien. de derde tunnel staat water in en alleen 'n jonge knul is in het water gegaan tot zijn middel. De 4e tunnel stond ook water maar dit kwam tot de knieen en de hele groep deed mee om een eind de donkere tunnel in te gaan . Het was daar zo donker omdat er geen uitgang was. Iedereen had wel een zaklamp meegenomen.De tour duurde 4uur en na 2 uur hadden we een stop midden in het bos.We kregen koffie met scone en je kon er naar de wc. (lachen) 2 bushwc's stonden 30 meter verderop (zonder deur) dus je kan net zo goed achter een boom gaan zitten.